Velg riktig leverandør av profilartikler

 

Du trenger ny leverandør på profilartikler. Hvilken skal du velge, og hvilke skal du styre unna?

Her er de fem viktigste punktene du bør ta hensyn til:

1. Fagkunnskap

I dag kan de fleste kjøpe profilartikler direkte fra produsent, enten fra Kina eller Europa. Da blir fagkunnskap stadig viktigere. Velg en leverandør som ikke bare er et fordyrende mellomledd, men som tilfører deg noe i form av kompetanse. Enten i form av produktkunnskap og nettverk, eller kommersiell forståelse. Som vet hvilke produkter du trenger, slik at du ikke trenger å ta risiko eller bruke unødvendig tid.

2. Miljøhensyn/Sporbarhet

Profilbransjen er en miljøsinke. Det har bl.a. sammenheng med en konservativ tankegang i bransjen og for lave krav fra kundene. Som innkjøper har du stor påvirkningskraft. Ved å velge en leverandør som bruker tid og ressurser på å tilby fremtidsrettede produkter, støtter du opp om en bransje som sårt trenger et spark bak. Valgene du gjør her bør være de samme som de du gjør til privat forbruk.

3. Nytenking

Velg en leverandør som forstår at produktmedia kan være en viktig og relevant markedsføringskanal. De som lykkes best med profilartikler, er de som har en like klar plan på investeringene her som på andre poster av markedsføringsbudsjettet. Forvent at leverandøren holder deg oppdatert og er en pådriver til å tenke nytt. Markedsføring i 2018 er ikke det samme som for fem år siden. Det er ikke profilartikler heller.

4. Uavhengighet

Din leverandør av profilartikler bør være uten bindinger til noen utvalgte underleverandører. Det sikrer deg spesialtilpassede produkter. Du finner heller ikke unike produkter for ditt behov hos leverandører som sitter på store lagre med varer de tilbyr alle. Leverandører som utelukkende jobber på prosjektbasis bør dessuten kunne tilby rimeligere produkter siden lagerhold koster penger.

5. Kompetanse på nettbutikk og logistikk

Ikke alle har behov for et omfattende lager – og logistikksystem. Eller å integrere profilartikler i egen nettbutikk. Men det er lettere å skalere ned enn opp. Leverandører som behersker dette, er bedre rustet til å holde følge med deg de neste årene. Om dette ikke er et tema for deg i dag, kan det for bli det siden oppstart og driftskostnadene på en nettbutikk for de fleste er langt lavere enn å håndtere bestillinger internt.

I Brandr er vi heldig å få jobbe med kunder som forstår verdien av god produktkommunikasjon. Vi er et frittstående handelshus med en tydelig miljøprofil. Her på hjemmesiden vår finner du eksempler på hvordan vi jobber. Ta gjerne kontakt med oss for flere gode råd.