Våre beste gründertips

Drømmer du om å starte for deg selv? Vi har samlet de viktigste rådene vi gjerne skulle fått da vi startet for fem år siden:

«Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og delt»  – Henrik Ibsen.
De fleste gründerdrømmer ender med, nettopp, drømmen. Gode idéer drukner i motforestillinger og negativitet. Finn balansen mellom realistiske forventinger og overmot. Det skjer ingenting før du begynner og jo lenger du venter, jo mindre er sannsynligheten for å lykkes. Kunnskap om markedet du skal inn i trumfer det meste. Vår erfaring er at det skal mindre til for å lykkes enn det mange forestiller seg. Ja, det er krevende å komme i gang, men med fokus og tålmodighet kommer du lengre enn du tror.

«Everybody has a plan until they get punched in the face» – Mike Tyson.
Norge er kanskje det landet i verden hvor det er enklest å lykkes med å etablere små bedrifter. Lite byråkrati og forutsigbare økonomiske rammer hjelper deg. Investeringsvilje finnes og gode nettverk er lett tilgjengelig. Men ting tar tid og du vil oppleve tilbakeslag. Hva gjør du? Som nyoppstartet har du et unikt konkurransefortrinn ved å være fleksibel og tilpasningsdyktig. Du kan snu deg på en femøring på en måte som de etablerte konkurrentene dine bare kan drømme om. Vår virksomhet er annerledes enn vi så for oss da vi startet, vi har endret kurs flere ganger, men ikke overordnet målsetting.

«Cash Is King» – Warren Buffet.
Det viktigste vi i Brandr gjorde ved oppstarten var å sette opp et realistisk likviditetsbudsjett. Vi opplevde sterk vekst fra begynnelsen av og det kunne lett ha blitt skjebnesvangert. Aldri gå tom for kontanter, vit hvordan økonomien vil være om seks måneder. Ikke involver familie og venner økonomisk med lån eller ved å stille sikkerhet. Du vil ikke trekke nære med deg i raset om det skulle skje. Det er ikke drømmen verdt. I disse Start Up tider hvor gründere blir hyllet, er det greit å minne om at fem år etter oppstart, er 3 av 4 konkurs (SSB 2018).

«Personality goes a long way» – John Travolta som Vincent Vega i «Pulp Fiction» (1994).
Idéen din er sannsynligvis ikke så unik som du tror. Det er måten du leverer den på som avgjør om prosjektet ditt vil lykkes. Gjør det personlig. De beste gründerhistoriene vi kjenner har klart å involvere kundene på et følelsesmessig nivå. All handel har en følelseskomponent og i et marked med likere produkter, vil de som forstår å bruke dette til sin fordel ha et stort fortinn. Særlig viktig i all markedsføring. People, then profit.

Du står klar og skal satse. Det er nå du får bruk for de gode vennene dine! Du vil oppdage at du har venner og bekjente som vil hjelpe deg. Som vil deg vel. Hele veien frem til i dag har vi hatt stor glede av nettverket vårt som har heiet på oss og stilt opp. Vær ubeskjeden og takk ja til all hjelp du kan få i oppstarten. Og del din kunnskap videre.

Lykke til!